فصل 1- زندگی با دیگران | |
درس 1- من با دیگران ارتباط برقرار می کنم | |
1 | در هنگام نوزادی و کودکی با چه کسانی ارتباط داریم؟ |
پدر، مادر، خواهر، برادر، پدربزرگ و مادربزرگ، خاله و دایی، عمه و عموو.... | |
2 | وقتی وارد مدرسه می شویم با چه کسانی ارتباط برقرار می کنیم؟ |
معلم، مدیر، ناظم، دانش آموزان و .... | |
3 | با راهنمایی معلم، نام افرادی را که با آنها ارتباط دارید، به ترتیب اهمیت بنویسید. سپس، بگویید چرا هر یک از این روابط برای شما اهمیت دارد. |
1-پدر و مادرم 2- خواهر و برادرم 3-اقوام 4- معلم 5- دوستان و همکلاسی هایم | |
این ارتباط برای من مهم است زیرا:
| |
4 | با راهنمایی معلم، یک نفر از دانشآموزان موضوعی را انتخاب کند و دربارهی آن صحبت کند. سه نفر هم به عنوان شنونده به حرفهای او گوش دهند. پس از پایان صحبتهای او، دانشآموزان نظرشان را دربارهی این گفتوگو بیان کنند. آیا گوینده و شنوندگان نکات صحیح گفتوگو را رعایت کردند؟ چه نکاتی را؟ |
5 | برای هر یک از موقعیت های زیر، جملهای مؤدبانه و محترمانه بنویسید. |
- | فهیمه روی پیشخوان کتابخانه مجلهای را میبیند. دوست دارد آن را بردارد و ورق بزند. پس به خانم کتابدار میگوید: |
سلام خانم محترم اجازه است من این مجله را ورق بزنم و نگاهی به آن بیندازم؟ | |
- | رضا دارد با عمویش صحبت میکند. ناگهان تلفن زنگ میزند. رضا میخواهد به تلفن جواب بدهد. پس به عمویش میگوید: |
عمو جان خیلی معذرت میخواهم تلفن زنگ میخورد، جسارتا اجازه هست من بروم سریع تلفن را جواب بدهم و برگردم پیش شما؟ | |
- | امین در اتوبوس نشسته است که پیرمردی وارد میشود. امین از روی صندلی بلند میشود و جای خود را به او میدهد. پیرمرد از امین تشکر میکند. امین در جواب میگوید: |
خواهش میکنم شما بزرگتر از ما هستید و وظیفه ما است که احترام شما را نگه داریم. | |
- | زنگ تفریح است. آزاده در حیاط مدرسه دارد به طرف دوستش میدود که ناگهان تنهاش به یکی از دانشآموزان کلاس دوم برخورد میکند. به او میگوید: |
ببخشید عزیزم، اصلا حواسم نبود، اتفاقی که برایت نیفتاده؟ | |
6 | در هر یک از موقعیتهای زیر، کدام اصل گفتوگو رعایت نمیشود؟ جای خالی را پر کنید. حفظ حریم شخصی– دقت و توجه به سخنان – انتخاب زمان مناسب گفتوگو – قطع نکردن حرف گوینده |
- | ناهید از موضوعی ناراحت است و با دوستش صحبت میکند. دوستش مدام کتاب خود را ورق میزند و به آن نگاه میکند. |
دقت و توجه به سخنان | |
- | پدر مرتضی مشغول تعمیر اتومبیلش است، اما مرتضی دارد ماجرای بازی فوتبال با بچهها را برای او تعریف میکند. |
انتخاب زمان مناسب گفتوگو | |
- | معلم سؤالی طرح کرده و سوسن در حال پاسخ دادن به آن است. یکی از دانشآموزان مرتباً بدون اجازه گرفتن، پاسخهای صحیح را بیان میکند. |
قطع نکردن حرف گوینده | |
- | حسن از همکلاسی اش سؤال میکند: آیا پدرت به تو به اندازه برادر بزرگت پول توجیبی میدهد؟ |
حفظ حریم شخصی | |
7 | شماره گذاری کنید. |
ترس 2- خجالت 3- شادی 4- تعجب 5- اندوه 6- اخم 7- عصبانیت | |
از راست به چپ: 1-6-7-5-2-3-4 | |
8 | آیا شما در ارتباط با دیگران، حریم شخصی آنها را رعایت میکنید؟ چگونه؟ |
بله، من همیشه راجع به موضوعاتی که مربوط به من نیست از دوستانم سوال نمیپرسم و یا به مکالمات تلفنی و صحبتهای دوستانم یا دیگران بدون اجازه گوش نمیدهم. | |
9 | کاربرگ شماره 1 را انجام دهید. |
خودتان را ارزیابی کنید. | |
عبارت ها را بخوانید و بلی یا هنوز نه را انتخاب کنید. | |
- | وقتی به صحبت های کسی گوش می کنم، به او نگاه می کنم. |
بلی | |
- | وقتی به صحبتهای کسی گوش می کنم، حرف او را قطع نمی کنم و صبر می کنم تا حرفش تمام شود. |
بلی | |
- | به دقت به صحبت های گوینده گوش می کنم و حواسم جای دیگری نیست |
بلی | |
- | در یک گفت و گوی گروهی، نوبت را رعایت می کنم. |
بلی | |
- | با صدای مناسب، نه خیلی بلند و نه خیلی آهسته، صحبت می کنم. |
بلی | |
- | فقط درباره ی یک موضوع صحبت می کنم و از این شاخه به آن شاخه نمی پرم. |
بلی | |
- | موقع صحبت کردن، به شنونده ها نگاه می کنم تا با دقت بیشتری به حرف هایم گوش کنند. |
بلی | |
- | منظورم را روشن و واضح بیان میکنم. |
بلی | |
- | در مورد زندگی شخصی دیگران، کنجکاوی نمی کنم. |
بلی | |
- | وقتی می خواهم از کسی چیزی درخواست کنم، از کلمه هایی چون "لطفاً" و "خواهش می کنم" استفاده میکنم. |
بلی | |
ب ــ برای مواردی که پاسخ شما «هنوز نه» است چه تصمیمی می گیرید؟ | |
تصمیم میگیرم تا با کار کردن روی خود در بهبود آن موارد تلاش کنم. |