فصل 2- سرزمین ما | |
درس ششم منابع آب ایران | |
1 | فرض کنید یک روز از صبح تا شب در محلّ زندگیتان، آب نباشد. چه مشکلاتی برای شما و اعضای خانوادهتان پیش میآید؟ به طور گروهی همفکری کنید و فهرست مشکلات را در کلاس بخوانید. |
مشکلاتی مانند:
| |
2 | در کتاب مطالعات اجتماعی سال چهارم خواندید که در گذشتههای دور، مهمترین تمدّنها در کنار رودها به وجود آمدهاند. چرا؟ |
| |
3 | به تصویر زیر توجّه کنید و مراحل تشکیل رود را توضیح دهید. |
4 | چرا نواحی کوهستانی برای ما اهمّیت دارند؟ |
| |
5 | کاربرگ شماره 4 را در کلاس انجام دهید. |
تشکیل یک رود | |
الف- جای هریک از موارد زیر را روی تضویر با شماره مشخص کنید. | |
| |
ب) به نظر شما مردم روستا برای استفاده ی بهتر از آب چه کارهایی می توانند انجام دهند؟ به آنها پیشنهاد بدهید.
| |
6 | با توجّه به نقشه پراکندگی رودهای ایران به پرسشها پاسخ دهید. |
| |
- | کدام رود به خلیجفارس میریزد؟ |
اروند رود | |
- | کدام رودها به دریاچهی ارومیه میریزند؟ |
زرینه رود – سیمینه رود – تلخه رود | |
- | آبی که مردم شهر تهران مصرف میکنند، از کدام رودها تأمین میشود؟ |
رود کرج و رود جاجرود | |
- | سه رود را که به دریای خزر میریزند، نام ببرید |
سفید رود –چالوس- گرگان ( ارس – اترک) | |
رودهای کارون و زاینده رود از کدام شهرها عبور میکنند؟ | |
اهواز و اصفهان | |
سفیدرود از به هم پیوستن کدام رودها به وجود آمده است؟ | |
قزل اوزن – شاهرود | |
7 | روستانشینان از آب رودها برای چه کارهایی استفاده میکنند؟ |
| |
8 | شهرنشینان از آب رودها برای چه کارهایی استفاده میکنند؟ |
| |
پرسوجو کنید که آیا در نزدیکی شهر یا روستای محلّ زندگی شما رودی وجود دارد؛ نام آن چیست و از آن چه استفادههایی میشود؟ | |
| |
9 | فعالیتهای شماره 1 و ٢ «به کار ببندیم» صفحه 54 را انجام دهید. |
به کار ببندیم | |
| |
| |
الف) بیشترین و کمترین میزان مصرف در چه مواردی است؟ | |
| |
ب) سه مورد را از جدول انتخاب کنید و برای هر مورد پیشنهادی بدهید که در نتیجه ی آن در مصرف آب صرفه جویی شود. | |
| |
10 | چرا آب بعضی از رودهای کشور ما برای کشاورزی مناسب نیست؟ |
که بتوان با آب رودخانه مزارع را آبیاری کرد | |
11 | درباره سرگذشت یک رود انشا بنویسید و در آن از زبان رود، مسئله آلودگی آب و راههای جلوگیری از آن را شرح دهید. |